۰

تعرفه‌های سنگین آمریکا؛ تهدیدی بزرگ برای صادرات محصولات آرایشی اروپا 

فرانسه در خطر از دست دادن بازار نخست صادرات محصولات آرایشی
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۱۹۴۴۷
تعرفه‌های سنگین آمریکا؛ تهدیدی بزرگ برای صادرات محصولات آرایشی اروپا 
سالم‌خبر: اعمال تعرفه ۱۵ درصدی بر صادرات لوازم آرایشی و بهداشتی اروپا به آمریکا در قالب توافق جدید تجاری، زنگ خطر را برای برندهای بزرگ این صنعت از جمله فرانسه به صدا درآورده است.

به گزارش سالم‌خبر به نقل از Premium BEAUTY در پی امضای توافق جنجالی تجاری میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۵، صادرات بخش بزرگی از محصولات اروپایی به آمریکا مشمول تعرفه گمرکی ۱۵ درصدی شد؛ از جمله محصولات حوزه آرایشی و بهداشتی. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که بسیاری از تحلیل‌گران آن را امتیازی یک‌طرفه به دولت ترامپ و شکستی برای موضع چانه‌زنی اروپا ارزیابی کرده‌اند.

پایان چند دهه تجارت بدون تعرفه
تا پیش از این توافق، محصولات آرایشی، عطریات و اقلام شخصی از اتحادیه اروپا به آمریکا،
یا بدون تعرفه بودند یا با مالیات‌هایی در حدود ۴ تا ۵ درصد. اما طبق مفاد جدید، تقریباً تمام اقلام این صنعت مشمول تعرفه‌ای ۱۵ درصدی شده‌اند که می‌تواند قیمت نهایی کالاهای اروپایی را در بازار آمریکا به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

این تغییر به‌ویژه برای کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و آلمان که صادرکنندگان اصلی لوازم آرایشی، عطر و محصولات پوستی به آمریکا هستند، می‌تواند تأثیر منفی شدیدی داشته باشد. به گفته امانوئل گیشار، مدیرعامل اتحادیه محصولات زیبایی فرانسه (FEBEA)، این توافق یک تهدید جدی برای رقابت‌پذیری صنعت زیبایی فرانسه محسوب می‌شود.

فرانسه در خطر از دست دادن بازار اول خود
در سال ۲۰۲۴، آمریکا با واردات حدود ۲.۸ میلیارد یورو از محصولات زیبایی فرانسه، بزرگ‌ترین
بازار صادراتی این کشور در این بخش بود. با اعمال این تعرفه جدید، ادامه این روند بدون افت در فروش، بسیار دشوار خواهد بود؛ به‌ویژه در بخش‌هایی مانند محصولات آرایشی (makeup) که نسبت به قیمت بسیار حساس هستند.

تأثیرات زنجیره‌ای بر زنجیره تأمین
این تعرفه نه تنها صادرات نهایی را تهدید می‌کند، بلکه روی واردات مواد اولیه، بسته‌بندی و مواد شیمیایی از اروپا به کارخانه‌های آمریکایی نیز اثرگذار است. این موضوع ممکن است شرکت‌ها را به انتقال خطوط تولید به آمریکا وادار کند تا هزینه‌های گمرکی را دور بزنند، موضوعی که به معنی از دست رفتن فرصت‌های شغلی و تولید در اروپا خواهد بود.

دولت ترامپ با این توافق نشان داد که به‌دنبال بازگرداندن زنجیره‌های تولید به داخل آمریکاست،
حتی اگر به قیمت فشار بر مصرف‌کنندگان داخلی تمام شود. با توجه به ضعیف‌تر شدن دلار، واردات کالاهای لوکس اروپایی برای مصرف‌کنندگان آمریکایی گران‌تر از گذشته خواهد شد.

اگر کشورهای رقیب اروپایی مانند چین و کره‌جنوبی موفق شوند توافقاتی با تعرفه‌های کمتر با آمریکا امضا کنند، سهم بازار برندهای اروپایی در آمریکا بیش از پیش تهدید خواهد شد. در حال حاضر تنها محصولات «استراتژیک» از تعرفه معاف شده‌اند و اقلام آرایشی در این لیست نیستند.

در مجموع، این توافق نشانه‌ای از پایان دوره تجارت چندجانبه آزاد و ورود به دوره‌ای از ملی‌گرایی اقتصادی و تعرفه‌محور است که برای برندهای اروپایی به‌ویژه در صنایع زیبایی، هشدار دهنده است.
 
کد مطلب : ۱۹۴۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما