۰
محمدرضا زرگرزاده، دبیر اجرایی بیست‌ و دومین همایش انجمن علمی داروسازان

بازاریابی دارویی در ایران از ریل علمی خارج شده است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۱۹۳۹۵
بازاریابی دارویی در ایران از ریل علمی خارج شده است
سالم‌خبر: با وجود یک حفره نظارتی قهریه؛ نظارت منسجم و موثری بر نظام دارویی و پزشکی وجود ندارد. قوانین حاکم بر حوزه پزشکی و دارو به‌روز نیستند و همین امر یکی از چالش‌های اصلی ماست.

محمدرضا زرگرزاده، دبیر اجرایی بیست‌ و دومین همایش انجمن علمی داروسازان در نشست خبری این همایش با بیان این مطلب افزود: اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته بیندازیم، می‌بینیم که آن‌ها دارای ساختارهای نظارتی دقیق و قوانین کاملاً مشخصی هستند؛ به‌طوری‌که
بزرگترین کمپانی ثروتمند هم اگر خلافی کند به دادگاه می رود در صورت بروز تخلف، متخلف به دادگاه ارجاع داده می‌شود. اما در کشور ما، در حوزه  پشتیبانی قضایی و همچنین نظام حاکم بر بازاریابی دارویی (مارکتینگ) با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی گفت: آنچه به عنوان مارکتینگ در کشور ما اجرا می‌شود، سال‌هاست که در کشورهای اروپایی و آمریکا از آن عبور کرده‌اند و درباره‌اش هشدار داده‌اند. پزشکی در آن کشورها به‌سوی اصول حرفه‌ای‌تر
و علمی‌تری حرکت کرده، در حالی‌که ما همچنان درگیر نسخه‌ای ابتدایی و قدیمی از بازاریابی دارو هستیم.

زرگرزاده همچنین اضافه کرد: یکی از پیامدهای این وضعیت، ایجاد این ذهنیت اشتباه در جامعه است که "اگر داروی برندم موجود نیست، پس کمبود دارو داریم"، در حالی که این تصور بسیاری مواقع ناشی از تبلیغات و اثرات روانی مارکتینگ است.

دبیر اجرایی همایش تصریح کرد: ما در حوزه غذا و دارو از پشتیبانی کافی برخوردار نیستیم. صرفاً اطلاع‌رسانی
کافی نیست؛ بلکه باید نظامی قوی و ساختارمند برای نظارت و تنظیم این حوزه وجود داشته باشد. به نظر من، شاید فرصتی فراهم شود که سازمان نظام پزشکی یا نهادی مشابه، مسئولیت مستقلی در این زمینه بر عهده بگیرد. چون در حال حاضر، هیچ نهاد مشخصی واقعاً مسئولیت مستقیم و حرفه‌ای در این حوزه را بر عهده ندارد. حتی قوه مققنه  هم به نوعی درگیر مسائل سیاسی و اقتصادی شده و نقش اصلی‌اش در تنظیم‌گری حوزه سلامت کم‌رنگ شده است.
کد مطلب : ۱۹۳۹۵
نام شما

آدرس ايميل شما