سالمخبر: داروسازی آمریکایی الایلیلی اعلام کرد که داروی «زپباند» (Zepbound) در نخستین آزمون رو در رو با رقیب سرسخت خود «وِگووی» (Wegovy) ، محصول نوونوردیسک دانمارک در پنج شاخص عمده کاهش وزن دست بالا را به دست آورده است.
داروی Zepbound در نبرد کاهش وزن، Wegovy را پشت سر گذاشت
22 ارديبهشت 1404 ساعت 12:03
سالمخبر: داروسازی آمریکایی الایلیلی اعلام کرد که داروی «زپباند» (Zepbound) در نخستین آزمون رو در رو با رقیب سرسخت خود «وِگووی» (Wegovy) ، محصول نوونوردیسک دانمارک در پنج شاخص عمده کاهش وزن دست بالا را به دست آورده است.
سالمخبر: داروسازی آمریکایی الایلیلی اعلام کرد که داروی «زپباند» (Zepbound) در نخستین آزمون رو در رو با رقیب سرسخت خود «وِگووی» (Wegovy) ، محصول نوونوردیسک دانمارک در پنج شاخص عمده کاهش وزن دست بالا را به دست آورده است.
دادههای کامل این مطالعه یکشنبه در کنگره اروپایی چاقی (ECO) ارائه و همزمان در بیانیهای خبری منتشر شد.
به گزارش سالمخبر به نقل از رویترز، گزارشها نشان میدهد میانگین کاهش وزن در گروه دریافتکننده زپباند ۴۷ درصد بیش از گروه وگووی بوده است. افزون بر آن، ۲۵ درصدِ بیشتری از داوطلبانِ مصرفکننده زپباند موفق شدند بیش از ۱۵ درصد وزن اولیه خود را از دست بدهند. در شاخص پیرامونی هم آزمایش حاکی از کاهش متوسط ۱۸.۴ سانتیمتری دور کمر در گروه لیلی، در برابر ۱۳ سانتیمتر در گروه نوونوردیسک است.
بازار داروهای چاقی که بهگفته تحلیلگران تا اواسط دهه آینده ارزش سالانهای بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد یافت، به سرعت در حال داغ شدن است. وگوییِ نوونوردیسک تاکنون بازیگر غالب به شمار میرفت، اما دادههای جدید برای لیلی «اسلحهای تازه در مذاکرات پوشش بیمهای» تلقی میشود. این خبر در حالی منتشر میشود که چند روز پیش CVS Health، بزرگترین ادارهکننده طرحهای دارویی در آمریکا، زپباند را از بخشی از فهرست داروهای قابل بازپرداخت کنار گذاشت و ترجیح خود را به وگویی داد؛ تصمیمی که حالا ممکن است بازنگری شود.
تفاوت سازوکار و اثرگذاری
زپباند نسخه تزریقی «تیرزاپِتاید» است و با تقلید همزمان دو هورمون رودهای (GLP‑1 و GIP) اشتها را مهار و متابولیسم را تحریک میکند؛ در حالی که وگووی تنها روی مسیر GLP‑1 اثر میگذارد. مقامات آمریکایی سال گذشته هر دو دارو را بر اساس آزمونهای جداگانه تأیید کردند؛ آزمونهایی که نشان داد زپباند پس از ۷۲ هفته بیش از ۲۲ درصد وزن بیماران را کاهش میدهد و وگویی پس از ۶۸ هفته حدود ۱۵ درصد. حالا نخستین مقایسه مستقیم این دو، برتری عددی لیلی را تأیید کرده است.
تحلیلگران معتقدند اگر نتایج در دنیای واقعی تکرار شود، لیلی میتواند سهم بیشتری از بازار رو به رشد چاقی بگیرد. پوشش بیمهای گستردهتر، بهویژه برای افراد مبتلا به چاقی مفرط و دیابت نوع ۲، کلید جهش فروش است. در مقابل، نوونوردیسک با اشاره به «پروتکلهای سختگیرانه کارآزمایی» میگوید نتایج مقایسهای باید به دقت از منظر ایمنی و تحملپذیری نیز بررسی شود.
کد مطلب: 18790